英語教育達人セミナー in Kyoto 2000.11.12
京都教育大学附属高校
高等学校における語彙指導を考える
京都教育大学附属高校
高 田 哲 朗
1.語彙ブーム
2.アンケートから見た語彙学習の実態 →資料1
3.語彙指導の方法
授業内
授業外
4.授業内語彙指導
1)新出単語の導入-----どの段階で? 何を? どんなやり方で?
2)フラッシュカードとクイズカード
3)定着させるための活動・チェックの方法
5.英語Uにおける「ボキャビル」 →資料2
資料1 アンケート結果から
2000年3月実施・高校1年生154人対象
|
|
単語を覚えてもすぐ忘れる |
111人・75% |
熟語が覚えられない |
53人・35% |
単語を目で見ればわかるが、耳で聞いたらわからない |
53人・35% |
単語が覚えられない |
45人・29% |
単語の意味はわかるが発音できない |
39人・25% |
単語の意味はわかるが書けない |
39人・25% |
語彙学習としてやっていること |
|
予習で新出単語を調べていく |
80人・52% |
復習で新出単語を覚える |
58人・38% |
単語カードを作る |
6人・4% |
自分の単語帳を作る |
19人・12% |
市販の単語集で覚える |
36人・24% |
英和辞典をこまめに引く |
74人・48% |
英英辞典を利用する |
4人・3% |
電子辞書を利用する |
15人・10% |
テープを聞いて覚える |
7人・5% |
単語を発音する |
40人・26% |
学校指定の「単語集」について |
|
とても役立つ |
19人・12% |
少し役立つ |
79人・52% |
どちらでもない |
36人・24% |
ほとんど役立たない |
17人・11% |
全く役立たない |
2人・1% |
資料2 英語Uにおけるワークシートの例
Unicorn U Lesson 7 Are We Alone?
Worksheet
for the 1st & 2nd
◎ 1st Readingでは、[ ]に意味を(文脈から考えて)記入しよう。
◎ 2nd Readingまでに、( )に辞書で意味を調べて記入しよう。
<予想はどれぐらい当たるだろうか。>
◎ 1st Readingでは、Questionsの番号に( )のついた質問には答えなくてもよい。<2nd Readingでは解答を完成しよう。>
Part 1:
*Important Words & Phrases:
1) drift [ ] ( )
2) turn out to be=prove to be [ ] ( )
*Questions:
1.
1996年の8月にNASAの科学者たちは( )から来た岩の上に( )を発見した。
2.
その岩は( )の氷河の中から見つかった.
(3)
その岩は、どのようにして地球にやってきたのか。
Part
2:
*Important Words & Phrases:
1)
being
[ ]
(
)
2)
inhabitant
[ ]
(
)
3)
grain
[
] (
)
4)
phenomenon
[
] (
)
5)
trench
[
] (
)
6)
reflect
[
] (
)
7)
brand
[
] (
)
8)
surface
[
] (
)
*Questions:
1.
科学者の中には地球の外に( )がいると信じている人がいた。
(2)
19世紀の初め、ガウスは月に住む生物にシグナルを送ろうと思ってどのような方法を考えたか。
3.1840年代にオーストリアの天文学者が考えた方法は( )砂漠で石油に( )をつけるというものだった。
(4)
19世紀の終わりに考えられた方法は何か。
Part
3:
*Important Words & Phrases:
1)
feature
[
] (
)
2)
observatory
[
] (
)
3)
agricultural
[ ] (
)
4)
broadcast
[
] (
)
*Questions:
1.
太陽系で生命がいるかもしれないと常に考えらてきた惑星は( )である。
2.
アメリカ人のローウェルもイタリア人のスキャパレリと同じく火星の表面に見える直線は( )だと考えた。
(3)
ローウェルが火星に知的生物がいると考えた理由は何か。
4.
火星の表面に見える直線は、結局( )だとわかった。
(5)1938年にラジオのドラマが引き起こした事件とはどんなものか。
Part
4:
*Important Words & Phrases:
1) patient [ ] ( )
2) plaque [ ] ( )
3) attach [ ] ( )
4) launch [ ] ( )
5) gold-plated [ ] ( )
*Questions:
1. 近年は太陽に似た何百という恒星に向けて( )送られている。
(2) 1972年に打ち上げられたパイオニア10号には何が付けられていたか。
(3)1977年に打ち上げられたボイジャー1号2号が搭載している小さな容器の中には何が入れられているか。
4. パイオニア10号が地球に最も近い恒星に到達するのに( )年かかる。
Unicorn U Lesson 7 Are We Alone?
ボキャビル class ( ) NO ( ) name ( )
Before You Read: *[ ]には日本語を、( )には英語を記入してください。
1. solar system = the ( ) and the group of planets that move around it.
2. planet = a very large round object in space that moves around the
( )
or
another star; Earth is
a planet: Mercury is the smallest of all the planets.
cf. star cf. satellite cf. comet cf. asteroid
3. Mars [ ]
4. Martian [ ]
5. astronomer [ ] cf. astronomy = the scientific study of the universe as a
whole and of objects that exist naturally
in (s ), such as the stars
cf. astronomical
6. fossil = part of a plant or (a ), or its shape, that has been preserved in rock
or earth for a very long period
7. bacteria = very small (l ) things relate to plants, some of which cause disease
8. invade = to enter (a place) by force, often in large numbers
cf. invader cf. invasion
9. pioneer = a person who is among the (f ) to study or develop something
10. canal = a passage dug out of the ground, either to connect two areas of water so
boats can travel between them, or to bring or remove water from
somewhere: the
Part 1:
1. NASA= National Aeronautics and Space
Administration
2. Antarctic [
] cf.
3. surface [ ]
e.g. Try to find a level surface on the ground where you can spread out your
sleeping bags.
4. drift = to move slowly, esp. as a result of outside forces, with no (c ) over
direction
e.g. He stopped rowing and let the boat drift.
Part 2:
1. inhabitant = a person or animal (l ) in a place
2. pine = an evergreen (t ) that has thin leaves like needles and that grows in
cool northern regions, or the wood of these trees cf. pine cones
3. grain = a seed from a plant, esp. a grasslike plant such as wheat, or the crop from
such a plant
e.g. Wheat and rye are two common grains used in making bread. [C]
e.g. Grain is one of the main exports of the American Midwest. [U]
4. phenomenon = anything that is or can be experienced or felt, esp. something that is
noticed because it is unusual or new cf. phenomena
e.g. We
discussed the ever-growing popularity of talk radio, and wondered how to
explain this phenomenon.
5. similar = looking or being almost the (s ), although not exactly cf. similarity
6. trench = @ a long narrow hole dug into the surface of the ground
e.g. Plant your roses in a trench filled with manure.
A a deep trench dug in the ground as a protection for soldiers
e.g. the trenches of World War I
7. raise = to bring (something) to your attention; cause to be noticed
8.
reflect = to send back (light, heat,
or sound) from a surface
e.g.
Light-colored clothing reflects the sun's heat rather than absorbing it.
9. brand [ ] ← to describe someone or something as a very (b )
type of person or thing, often unfairly
Part 3:
1. other than = except: e.g. The form cannot be signed by anyone other than you.
2. feature = a noticeable or important characteristic or part
e.g. This car has excellent safety features.
3. observatory = a building equipped for studying the (p ) and the stars
4. flee = to escape by running away from (a place), esp. because of danger or fear
e.g. An FBI spokesman said Stewart fled before police arrived.
Part 4:
1. patient[ ] ← patient = the ability to (a ) delay, suffering, or
annoyance without complaining or becoming
angry
2. plaque = a flat (s ) usually made to be permanent and attached to a wall or
other surface
e.g. A bronze plaque on the wall informed us that the house had been built in
1830.
3. attach = to fasten or fix (something) in position, esp. in relation to something else
e.g. You attach this device to your windshield, and it sends a signal that opens
the garage door.
4. launch = to send (something) out, esp. a vehicle into (s ) or a ship onto water
e.g. On the last shuttle mission, the crew launched a communications satellite.
5. gold-plated [ ] cf. plate = to cover (a metal object) with a thin layer of
another metal, esp. gold or silver gold plated
*Do you sometimes look up at stars at night? Do you want to travel to space? Do you believe in life on other planets? After reading Lesson 7, why don’t you write a paragraph about “space”?
|
語 |
Class( ) NO( ) Name(
)